Werk & Participatie is een initiatief van
WSD Groep

Vul een zoekterm in.

Over Hutten, verantwoordelijkheid en social return

Geplaatst: 29 april 2015 om 15:27 uur Onderwerp(en): MVO, Social Return Bekeken: 3680

Not viewed yet

Groeien naar ontwikkeling en geluk, dat gunnen wij iedereen. Werken en het vinden van een baan is soms niet zo gemakkelijk of vanzelfsprekend. Bij Hutten zijn we ervan overtuigd dat ieder mens talenten heeft, ongeacht hoe lang iemand ook thuis zit of wat zijn of haar arbeidsbeperking ook is. Wij geloven dat iedereen met zijn of haar unieke talenten een bijdrage kan leveren aan de activiteiten van Hutten, hoe groot de afstand tot de arbeidsmarkt ook is. Ons social returnbeleid staat aan de basis van hoe wij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt opnemen binnen onze organisatie. In dit blog ga ik kort in op hoe wij dat in de praktijk aanpakken.

Hutten onderscheidt zich door zich midden in de maatschappij op te stellen. Wij erkennen dat het onze plicht is om op sociaal terrein verantwoordelijkheid te nemen. Wij zien hier de meerwaarde in omdat we een mogelijkheid bieden tot verdere ontwikkeling van mensen in onze maatschappij. Hutten wil van betekenis zijn voor gasten, opdrachtgevers, patiënten van ziekenhuizen en werknemers. Wij willen een platform zijn waar mensen naar vermogen hun talenten kunnen ontwikkelen. Wij doen dit door een actief social returnbeleid te voeren. Social return is het opnemen van sociale voorwaarden, eisen en wensen met betrekking tot mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt in inkoop- en aanbestedingstrajecten van de overheid. Door een actief social returnbeleid vergroten we de arbeidsparticipatie van mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. 

Alle talenten tellen

Hutten heeft een vooruitstrevende visie als het gaat om personeelsbeleid: we stellen namelijk het werkgeluk van onze samenwerkers centraal. We streven ernaar dat op korte termijn vijf procent van onze samenwerkers behoort tot een van de doelgroepen van ons social returnbeleid. De komende jaren willen we dit aantal laten groeien naar zeven tot acht procent. Hiervoor werkt Hutten intensief samen met Locus, een netwerkorganisatie die landelijk werkgevers, gemeenten en sw-bedrijven met elkaar verbindt, en regionale sw-bedrijven. Om ons social returnbeleid te realiseren volgen wij de volgende drie lijnen:

Integrale verantwoordelijkheid 

In iedere offerte van Hutten is een passage opgenomen over social return. Hutten deelt hiermee de maatschappelijke verantwoording om mensen naar vermogen te kunnen plaatsen met de opdrachtgever. Wij sluiten een partnership met de opdrachtgever om ruimte te krijgen voor plaatsingsmogelijkheden binnen de werkvelden van Hutten bij de opdrachtgever.

Scholing en trainingsfaciliteiten worden gedragen door Hutten. De opdrachtgever wordt op social return ontzorgd doordat de actieve initiatieven bij Hutten liggen. Deze partnership heeft een meerwaarde voor de sociale betrokkenheid naar de maatschappij. 

Functiegericht

Met behulp van Locus en regionale en sw-bedrijven zijn we op dit moment een drietal pilots aan het draaien, waarbij we het huidige bedrijfscateringproces nogmaals nauwkeurig bekijken en beschrijven. Op basis hiervan wordt bekeken of we specifieke taken, die vallen binnen een afgebakende compententierange, kunnen samenvoegen tot een specifieke, duurzame functie. Hiermee worden ‘extra’ banen gecreëerd. Tegelijk krijgen de andere medewerkers meer ruimte om de wat meer complexe taken beter en sneller uit te voeren. Op deze manier wordt er een win-winsituatie en een duurzame baan gecreëerd. Dit proces wordt ook wel functiecreatie of jobcarving genoemd. Zodra de pilots zijn afgerond zal dit als een blauwdruk dienen om ook op onze andere locaties duurzame banen te creëren voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

Kandidaatgericht

Via een scholingsprogramma worden mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt bij WSD in Boxtel geschoold tot cateringmedewerker. Vanuit Hutten is er bij WSD een leermeester aangesteld om de kandidaten te scholen, begeleiden en coachen. De kandidaten krijgen op de locatie van WSD in het bedrijfsrestaurant een intensieve begeleiding op het gebied van procedures, hygiëne en gastvrijheid, waarbij uiteraard rekening wordt gehouden met de specifieke beperkingen van de kandidaten. Alle kandidaten leggen examens af om te bepalen hoe ver ze in hun ontwikkeling zijn. Een kandidaat die het hele programma heeft doorlopen wordt, zodra er een vacature beschikbaar komt, voorgesteld aan een opdrachtgever van Hutten. Door coaching op de werkvloer wordt een kandidaat intensief begeleidt naar het werken buiten de vertrouwde omgeving van de WSD. Vaak wordt hier ook jobcarving, het specifiek aanpassen van de functie aan de specifieke kandidaat, toegepast om de kans op succes te optimaliseren.

Hutten is zich bewust van haar maatschappelijke verantwoordelijkheid, is begaan met haar medewerkers en hun werkgeluk staat voorop. Hutten wil iedere medewerker de kans geven om zijn of haar specifieke talenten naar vermogen in te zetten. Daar zijn we met z’n allen dagelijks mee bezig. 

< terug

 

Reacties (0)

Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie